onsdag 14. september 2011

Dufter av vanilie og kokos

Hele kjøkkenet dufter nydelig etter kveldens bakst!
Såg på et danskt mat-program og fikk så sinnsykt lyst på å bake kake. Jeg husket ikke hva kaka het som jeg fått dilla på, og etter mye leting etter oppskrifta måtte jeg ringe en veninne som har bakt den til meg mange ganger før. Tuppekaka var navnet og etter det kunde jeg begynne å bake!

Ingredienser
2 egg
2 dl sukker
2 dl hvetemel
2 ss bakepulver
1 dl lunket vann

Bruk en rund kakeform og smør med margarin og ha oppi griljermel, (da fastner ikke kaka i formen!)
Varm opp ovnen til 175 grader C.
Miks egg og sukker lett og bland deretter i mel og bakepulver. Ha til sist i vannet og rør godt.
Stek i midten av ovnen i 20-25 min. Ta prøve med en kniv eller stikke, hvis det ikke fastner noe kake på stikken er kaka ferdig!

Glasyr
75g smør
1 dl sukker
1 ss vanillinsukker
1 eggeplomme

Bland alt sammen undtatt eggeplommen. Når smør og sukker smeltet sammen har du oppi eggeplommen og rør rundt.

Snu kaka opp og ned på et kakefat og hell glasyren oppå kaka. Strø over kokos, og voila! Tuppekake!





Denne må dere bare prøve! En kopp kaffe til og jeg er fornøjd, og virket som samboern likte kaka og ;)

1 kommentar: