tirsdag 4. oktober 2011

Byggris og solrospanert torsk

Fant noe i butikken for litt siden som het Byggris, men har glemt den i skapet, frem til idag. Fikk i tilegg sykt lyst på panert torsk så da blev det det, med en vri.
Jag blandet solrosfrø i paneringen.



Her kommer oppskriften! 2 pers.

400g torsk, filét eller i store biter
1 pose byggris (ta to hvis dere er sultne)
1/2 dl griljermel
1 egg, lett pisket
1/2 dl mel
salt og pepper

Til salat kan du jo bruke hva du har hjemme, eventuellt kokt blomkål og broccoli etc.

Kok opp byggris etter oppskrift på esken.
Sett frem tre tallerkener, en med litt mel, en med et lett pisket egg, og en med griljermel.
Bland solrosfrø, salt og pepper i griljermelet/paneringen.

Dypp en torskbit, eller filét, først i melet, deretter egg, og til sist i paneringen.
Ha rikelig med smør opp i stekepannen på litt over medium varme.
Stek noen minutter på hver side så du får fin farge, og ha deretter et lokk over, og senk temperaturen noe.
Byggrisen tar ca 15 min å koke, så da kan du kutte opp en frisk salat imens. Jeg er veldig glad i raspa gulerøtter, og det hadde jeg idag, sammen med hvitkål, litt rødløk, litt salt og pepper og litt olivenolje.

Server med en lime- eller sitron-båt! I tilegg la jeg noen skriver innlagd agurk på tallerken, som jeg lagt inn sjøl.
Jeg syntes at retten blev litt tørr, så da blandet jeg en ss rømme med litt dill. Enkelt og greit!

Hvis du har andre oppskrifter der man bruker byggris så kom gjerne med tips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar