tirsdag 4. oktober 2011

Hjemmelaget knekkebröd

Flere ganger på jobbet så har jeg stusset over matpakkene til kollegan mine, kjedelige nister med brødskiver og noen tørre skiver med et eller annet på. Men noe jeg ble nysgerrig på hjemmelaga knekkebrød som en bakt sjøl. Intressant tenkte jeg. Så jeg måtte prøve!




Oppskrift til 2 brett.

2 dl rugmel
2 dl havregryn
1 dl solsikkefrø
0.5 dl linfrø
0.5 dl sesamfrø
0.5 ts salt
3.5 dl vann

Bland alt godt sammen og la stå i ca 5 min. Bre ut tynt på et eller to stekebrett med bakepapir (hvis du har varmluft ovn kan du steke to samtidig)
Strø over havssalt og stek i 1-1.5 time i ovn varmet til 125C grader til det er hårt. Eventuellt sett på grill siste 5 min.

Første brett i ovnen ble best, di sto litt lenge, og jeg klarte å lage det tynt nok. Neste brett ble ikke like tynt, og dermed noe seigt. Fortsatt kjempegode. Men jeg anbefaller å prøve å trykke ut det så godt det går, og ikke la blandningen stå lenger en fem minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar