torsdag 27. oktober 2011

Verdens beste, til verdens beste!

Igår hadde typen min bursdag, og da måtte jo jeg bake kake, det sier man jo ikke nei til!
Når jeg spurte hva slags kake han hade lyst på fikk jeg til svar "Potetkake, eller Verdens beste". Det kunne jo bli spennende da jeg aldrig bakt noe av det før. Men jeg orket ikke lage marsipan til Potetkake, så da ble det Verdens beste. Han var meget førnøyd, og ja, den ble veldig god! Her har dere oppskriften!

Ingredienser bunn
100 gr sukker
100 gr smør/margarin
4 eggeplommer
100 gr hvetemel
1 tsk bakepulver
1 tsk vaniljesukker
4 ss melk

Ingredienser marengs
4 eggehviter
200 gr sukker
1 dl mandelflak/hackede mandler

Ingredienser krem
3 dl ferdig vaniljekrem (Piano)
2 1/2 dl kremfløte
1 ss sukker

Forbered deg alltid. Ta på deg forklede, og ta frem alle ingredienser og redskap du skal bruke.


Pisk eggehvitene stive, i en ren og TØRR bolle. Du skal kunne snu bollen opp ned når du er "ferdig". Bland i sukker litt og litt.

Rør smør og sukker porøst (nesten hvitt). Rør i eggeplommene. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker og sikt dette ned, vekselvis med melken.
Kle en laangpanne med bakepapir og fordel deigen jevnt utover.
Fordel så marengsen jevnt utover deigen.

Fordeling. Du skal selvfølgelig ha marengsen over hele bunnen!

Dryss over mandelflak om ønskelig.

Stek i ovn på nederste rille på 175C i ca 20-25 min. Skru av ovnen og la luken stå oppe til bunnen er avkjølt. Da blir den ekstra sprø og fin! :-)

Pisk kremfløten sammen med sukker til fast form. Pisk vaniljekremen litt, og bland så i kremfløten litt og litt, til du får en jevn konsistens.


Når bunnen er avskjølt deler du den i 2. Legger den ene delen med marengsen ned på et kakebrett eller lignende. (hver forsiktig så ikke bunnen rakner!) Bred kremblandningen jevnt utover bunnen, og legg deretter på den andre delen, med marengsen opp.

Tadaa! Ferdig!



Det finns mange, mange versjoner på denne kaka. Du kan blande kakao i marengsen, eller piske i smeltet sjokolade, og bruke sjokoladepudding som krem. Du kan også lage romkrem og blande med pisket krem, istedenfor vaniljekrem. Jeg anbefaller ikke å fryse kaka, da blir marengsen seig. Men den er veldig god dagen etter! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar