torsdag 10. mai 2012

LCHF on a rainy day


Regnet pøser ned ute og hva passer da bedre enn å stå på kjøkkenet?
Samboern er litt lei av at jeg ikke baker masse søte ting lenger, han er jo en skikkelig gottemons. Men skal jeg noe ned i vekt så blir det å styre unna søte fristelser!
Jeg har jo blitt rimelig avhengig av lchfbloggen og idag prøver jeg fine kjeks, lchf-brød og blomkålspletter!
Tidligere i uka lagde jeg urtekjeks, men ble olitt skuffet da jeg syntes di bare smakte sesamfrø. Skal prøve å bake di en gang til. Kan være sån at jeg trodde jeg hadde mandelmel igjen, men at det egentlig bare var finmalte sesamfrø! Kan jo forklare en del hehe.

På mandag skåldet jeg 500g mandler og di hadde nå tørket klart til kværning.

Urtekjeks og fine kjeks.

Oppskrift urtekjeks
Ovn 160'C, varmluft.

1 dl finmalte skåldede mandler, eller mandelmel
1, 5 dl rista sesamfrø
2 eggehviter
1/2 dl revet parmesan
1 - 2 ts fiberhusk
1 ss tørket oregano, 1 ss tørket timian (Bruk gjerne andre tørkede urter)

Litt olivenolje
Miks ost og eggeviter til en jevn væske, jeg brukte stavmiksern.
Bland alle ingredienser og ha i ca 1 ts olivenolje. Hvis deigen blir for tørr kan du ha i noen dråper vann.
Smør et bakepapir med et tynt lag olivenolje.
Bruk en våt teskje for å trykke ut runde kjeks på bakepapiret, ikke alt for tynt.
Stek kjeksene i ca 30-40 min, kjeksene skal bli lett gyldne og sprø.


Oppskrift fine kjeks 
Ovn 150'C varmluft


2 store egg
4 ss ristede sesamfrø
4 ss finmalte skåldede mandler, eller mandelmel
1/2 ts salt
1 1/2 ts bakepulver

Pisk eggene sammen, og bland alt det tørre i eggene.
Ha et bakepapir på et stekebrett og bruk en liten skje til å fordele den litt løse deigen til runde kjeks.
(enligt lchfbloggen skal di ikke være for tynne, hun mener hun får ut ca 20 kjeks, jeg fikk ut 16, men det beror vel kanskje på størrelsen)
Stek kjeksene i ca. 12 - 15 minutter. Skru ned varmen til 50 grader, åpne ovnsdøra på gløtt, og la kjeksen tørke videre i ovnen til de er sprø, ca 20 min.


Disse ble helt ok som kjeks. Lurte veldig på hvordan di skulle bli med tanke på at deigen var så pass løs, men ti tørket opp fint, og ble veldig gode!


Jeg har et LCHF-brød i ovnen nå. Jeg prøvde oppskriften en gang for ca 1.5 mnd siden, men glemte å ha i rømme. Brødet ble fortsatt helt ok, litt tørt og veldig mye mandelsmak.
Jeg håper att det blir litt bedre denne gang. Poste oppskriften ved et seinere tilfelle. Så lenge kan dere jo sjekke ut lchf-bloggen for inspirasjon hvis dere er intressert av den type mat! Kan si at jeg faktisk gått ned 2 kg siste uka! Med regn utenfor frister det ikke med å gå runden min, så jeg håper det gir seg.
Skal i tilegg begynne på gym her oppe. Må jo forbedre ryggen min, og når man ikke får noen hjelp av det norske helsesystemet så får man ordne på egen hånd.
Har også en veldig god nyhet, men den venter jeg litt med. :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar